دکتر امیرحسین جلالی

طول عمر بیماران سکته قلبی

طول عمر بیماران سکته قلبی، نشان دهنده شدت و میزان تاثیر این موضوع روی قلب و بدن است. سکته قلبی عارضه‌ای است که می‌تواند هر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این که ریسک رخ دادن آن در افراد مسن بیشتر است، اما در سال‌های اخیر جوانان نیز به علت فشار و استرس زیاد از آن در امان نیستند. وقوع سکته قلبی می‌تواند روی عمر بیماران سکته قلبی اثرگذار باشد. این امر در هر فرد با توجه به شرایطی که دارد متفاوت خواهد بود.

بیماران سکته قلبی چقدر زنده می‌مانند؟

آیا سکته قبلی احتمال مرگ را بیشتر می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با این که سکته قبلی یک رخداد تهدید کننده به حساب می‌آید، اما همیشه وقوع آن به معنی مرگ نیست. بسیاری از افراد پس از تجربه این امر بهبود یافته و به زندگی خود ادامه می‌دهند. با این حال امید به زندگی ممکن است از 8 تا 10 درصد کاهش یابد. سن اصلی‌ترین عاملی است که طول عمر بیماران سکته قلبی را مشخص می‌کند.

خطر مرگ در بیماران سکته قلبی

هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ایجاد عوارض یا حتی مرگ و میر برای شما بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، افرادی 65 ساله‌ای که دچار سکته قلبی می‌شوند، میزان عمر آن‌ها تا پنج سال بعدی 95 درصد است. این در حالی است که در افراد بالای 70 سال میزان زنده ماندن به 79 درصد کاهش می‌یابد. سایر بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و افزایش وزن نیز بر عمر بیماران سکته قلبی تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است عاداتی مانند رژیم غذایی نامناسب، استفاده از دخانیات و ورزش نکردن هم می‌توانند طول عمر شما پس از سکته قلبی را کاهش دهند.

شانس زندگی راحت بعد از سکته قلبی چقدر است؟

افرادی که تجربه سکته قلبی را داشته‌اند، معمولا این سوال برایشان پیش می‌آید که بعد از این ابتلا به این عارضه تا چه حد شانس یک زندگی راحت برای آن‌ها وجود خواهد داشت؟ طبق مطالعات انجام شده حدود 90 درصد زنان و 68.4 مردان پس از اولیه سکته قلبی خود می‌توانند پانزده تا بیست سال بیشتر زندگی کنند. برخی از مردان بین پانزده تا نوزده و برخی دیگر بیست و پنج سال یا بیشتر توانسته‌اند عمر کنند. در کل می‌توان گفت که شانس زندگی راحت بعد از سکته قلبی به شدت و میزان گرفتگی عروق شما بستگی دارد.

تمامی این موارد به شما هشدار می‌دهند که باید به موقع به بیمارستان مراجعه کنید. اگر در زمان مناسب از مرگ نجات پیدا کرده و  علائم سکته درمان شود، با کمترین آسیب به قلب می‌توانید طول عمر بیماران سکته قلبی را بیشتر کنید. در صورتی که تعداد رگ‌های بیشتری در هنگام سکته قلبی گرفته و مسدود شوند، حتی با وجود درمان مناسب نیز شانس زندگی راحت بعد از آن کاهش می‌یابد.

سکته قلبی همیشه باعث مرگ می‌شود؟

سکته قلبی ممکن است نشانه مشکلات مختلفی باشد. در برخی افراد این امر اولین نشانه ابتلا به بیماری کرونر خواهد بود. اکثر افرادی که به حمله قلبی دچار می‌شوند نمی‌میرند، اما مرگ و میر ممکن است بعضی افراد را به کام خود بکشاند. مرگ ناگهانی معمولا ناشی از ضربان قلب خیلی بالا و سریع یا همان تاکی کاردی بطنی است. علاوه بر این، امکان دارد که حمله در اثر ضربان بسیار آهسته نیز باشد و در این موقعیت قلب قادر به پمپاژ نخواهد بود، زیرا مقدار زیادی از آن آسیب دیده است.

اگر سکته قلب خفیف باشد معمولا منجر به مرگ نمی‌شود و فرد از آن جان سالم به در می‌برد اما با این حال نیاز است تا توسط بهترین جراح قلب مورد معاینه قرار بگیرید.. با این حال در برخی مواقع روی بدن تاثیر گذاشته و حتی می‌تواند طول عمر بیماران سکته قلبی را نیز کاهش دهد. بسیاری از افراد ریسک زیادی جهت ابتلا به سکته قلبی دارند. اگر در این دسته قرار می‌گیرید، نباید بیش از حد استرس داشته باشید. زیرا، هم احتمال سکته بیشتر شده و  هم خطر مرگ افزایش می‌یابد. در جوانان احتمال مرگ و میر نسبت به افراد مسن کمتر است، اما باز  هم باید دقت گرده و در صورت بروز علائم سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *