دکتر امیرحسین جلالی

سکته قلبی در جوانان + علائم

سکته قلبی در جوانان مسئله‌ای‌ بحث ‌برانگیز و پر چالش در دنیای پزشکی است که در چند سال اخیر بیش از هر زمان با آن مواجه بوده‌ایم. سبک زندگی ناسالم، مصرف دخانیات، استرس و اضطراب زیاد، تغذیه نامناسب و البته سابقه ژنتیکی و بیماری‌های مادرزادی قلبی از جمله عواملی هستند که باعث سکته قلبی در جوانان می‌شود. متاسفانه برخلاف چند دهه اخیر که اغلب افراد بالای ۵۰، ۶۰ سال دچار سکته قلبی می شدند اما امروزه سن آن به دهه ۲۰ تا ۳۰ سال رسیده است.

علائم سکته قلبی در جوانان

علائم و نشانه های سکته قلبی در جوانان

تفاوتی ندارد چند سال دارید و ضعیت سلامت شما به چه صورت است؛ چرا که آمار سکته قلبی در سنین جوانی نشان داده که هیچکس به ‌طور قطع از خطر سکته در امان نیست و کسب اطلاعات در مورد علائم سکته قلبی می‌تواند در دفع خطرات آن بسیار کمک کننده باشد.

از جمله علائم هشدار دهنده ای احتمال سکته قلبی را در جوانان افزایش می دهند عبارتند از:

✳️ بسیاری از افرادی که سکته قلبی در جوانی را تجربه کرده‌اند، احساس درد و ناراحتی شدیدی در قفسه سینه خود دارند البته توجه داشته باشید درد ناحیه قفسه سینه که مربوط به مشکل قلبی است عمدتا بیش از دو دقیقه طول می کشد.
✳️ اگر بدون هیچ دلیل مشخصی دچار سوزش معده، سوءهاضمه و تهوع هستید، ممکن است این علائم مربوط به سیستم گوارشتان نباشند و مربوط به علائم سکته قلبی باشد.
✳️ ضعف و خستگی بی‌دلیل
✳️ سرگیجه و سبکی سر
✳️ گیجی ناگهانی که گاها با مشکل در تکلم و درک همراه است.
✳️ درد و فشار در بازوها، شانه و گردن
✳️ تنگی نفس
✳️ حالت تهوع و سوءهاضمه
✳️ عرق سرد

توجه داشته باشید که سکته قلبی در سن پایین می‌تواند با علائم شدید و یا حتی بدون هیچگونه علائم بروز پیدا کند. پس علائم در همه افراد یکسان نیستند؛ اما شرط عقل و احتیاط این است که درصورت مشاهده علائم فوق که از علائم شایع سکته قلبی در جوانان هستند، مراجعه به بهترین جراح و متخصص قلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عوامل خطر سکته قلبی در جوانان

از جمله مهم ترین عواملی که احتما سکته قلبی را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سابقه ژنتیکی و خانوادگی سکته قلبی در سن کم
  • ابتلا به مرض قند یا دیابت
  • ابتلا به فشار خون و یا کلسترول بالا
  • استعمال سیگار و دخانيات
  • مصرف الکل
  • نقایص و بیماری مادرزادی قلبی

📌 نکته: حتی اگر عامل ژنتیکی و خانوادگی سکته قلبی را ندارید، لازم است که از سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی و هر ۴ تا ۶ سال یکبار، به پزشک متخصص مراجعه نمایید و سلامت قلب خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

بررسی تفاوت های سکته قلبی در جوانان و افراد مسن

برخی افراد چنین تصوری دارند که سکته قلبی تنها پس از گذراندن دهه ۶۰ سالگی به سراغ انسان می‌آید! اما واقعیت این است که متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان زیر 40 سال دچار حمله قلبیمی شوند.
اگرچه احتمال سکته قلبی در جوانان کمتر از افراد مسن است؛ اما علاوه ‌بر سن، عوامل دیگری همچون ژنتیک، سبک زندگی، استعمال دخانیات و… نیز هستند که ریسک سکته قلبی در جوانی را افزایش می‌دهند.

📌 نکته: به‌طور تقریبی از هر ۵ نفر از افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، یک نفر آن زیر 40 سال است.

تاثیر تغذیه سالم بر پیشگیری از سکته قلبی در جوانان

تاثیر تغذیه سالم بر پیشگیری از سکته قلبی در جوانان

تغذیه سالم با کنترل قند، چربی و فشار خون، تاثیر بسیار مهمی را بر سلامت قلب و کاهش احتمال سکته قلبی دارد.
پس دقت داشته باشید از مصرف چربی‌های اشباع که تماما منشا حیوانی دارند بپرهیزید، مصرف نمک و شکر را کنترل و درصورت توان قطع کنید همچنین از غلات کامل و میوه و سبزیجات استفاده کنید.
این تغییرات ساده در رژیم غذایی، در کنترل وزن و قند و چربی خون شما تاثیر به‌سزایی دارند و در پیشگیری از سکته قلبی در جوانان نیز بسیار موثر واقع می‌شوند.

پیشگیری از سکته قلبی در جوانان

اگر چه نمی‌توان نقایص مادرزادی که مشکلات قلبی و سکته را منجر می‌شوند، کنترل نمود. اما یک سبک زندگی سالم، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سکته قلبی در جوانی خواهد داشت.
از جمله مهم ترین راه های پیشگیری عبارتند از:

✳️ سیگار نکشید.
✳️ فعالیت بدنی منظم و مناسب داشته باشید.
✳️ تغذیه سالم، مناسب و کافی داشته باشید.
✳️ عوامل بروز سکته قلبی از جمله چربی خون بالا و دیابت را کنترل کنید.
✳️ حداقل ۷ ساعت خواب باکیفیت برای جلوگیری از خطر سکته الزامی است.
✳️ استرس خود را مدیریت کنید و از طریق یوگا، مدیتیشن، و یا در موارد شدید، با مصرف دارو، آرامش خود را بدست آورید.

نتیجه گیری

در طول این نوشته به ‌طور جامع و کاربردی با علائم، علت ها و همچنین راه‌های پیشگیری از سکته قلبی در جوانان آشنا شدیم پس سعی کنید با پیروی از الگوی تغذیه سالم و عادات غذایی مناسب احتمال بروز آن را کاهش دهید. اگر هر کدام از علائم مربوط به مشکل قلبی را تجربه کردید هر چه سریع تر به پزشک حاذق و با تجربه مراجعه نمایید.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *