دکتر امیرحسین جلالی

جراحی پیوند قلب و مهم ترین نکات آن

جراحی پیوند قلب در واقع یک روش جایگزین برای قلب های بسیار بیمار یا آسیب دیده به شمار می رود و زمانی که نارسایی قلبی به حدی شدید باشد که سایر روش های درمانی پاسخگو نباشد از این روش استفاده خواهد شد. در این جراحی قلب ناسالم از بدن خارج و قلب سالم جایگزین آن می شود. اگر می خواهید تا با نحوه انجام این عمل و بسیاری از موارد مرتبط با آن بیشتر آشنا شوید مقاله فوق را تا انتها بخوانید.

جراحی پیوند قلب

پیوند قلب

جراحی پیوند قلب را زمانی که بیماری قلبی فرد خیلی شدید باشد و سایر روش های درمانی پاسخگو نباشد زیر نظر بهترین جراح قلب انجام می دهند، در ادامه به مهم ترین دلایلی که پزشک متخصص قلب انجام این روش درمانی را برای شما توصیه می کند اشاره خواهیم کرد:

  • داشتن بیماری های مادرزادی قلب پیشرفته
  • نامنظم بودن ضربان قلب غیر قابل درمان
  • مبتلا بودن به بیماری های عروق کرونر بسیار پیشرفته و غیر قابل جراحی
  • بزرگ شدن قلب به همراه افت برونده قلبی
  • داشتن نقص مادرزادی غیر قابل درمان

نحوه جراحی پیوند قلب

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم برای اینکه مشخص شود آیا شما برای انجام جراحی پیوند قلب مناسب هستید یا خیر باید توسط بهترین جراح قلب غربالگری های اولیه را انجام دهید و بعد از تائید پزشک در لیست انتظار پیوند قلب قرار بگیرید.

از جمله مراحل جراحی پیوند قلب به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا قلب فرد اهدا کننده از سینه او خارج شده و آن را در محلول خاص درون محفطه ای که حاوی یخ است قرار می دهند تا از این طریق آن را برای مدتی زنده نگه دارند، البته توجه داشته باشد که این زمان حداکثر 6 ساعت می باشد.

مرحله دوم

در این مرحله ممکن است خارج کردن قلب فرد گیرنده پیوند کمی سخت انجام شود که در بعضی از مواقع بستگی به این دارد که فرد قبلا عمل جراحی انجام داده است یا خیر. افرادی که قبلا جراحی قلب را انجام داده اند در ناحیه درون قفسه سینه آن ها چسندگی هایی وجود دارد که همین موضوع باعث طولانی تر شدن زمان عمل می شود.

مرحله سوم

مرحله سوم در واقع قلب را در سینه قرار می دهند و بعد جراح بافت ها را به هم می دوزد، اگر فرد بعد از عمل یپوند قلب هیچ گونه مشکل خاصی نداشته باشد در واقع با گذشت مدتی مثلا 1 الی 2 هفته از بیمارستان مرخص خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی پیوند قلب

توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از جراحی پیوند قلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که با این کار می توانید از ایجاد عفونت جلوگیری می کنید.

زمانی که عمل شما تمام شد مستقیما به آی سی یو منتقل می شوید، توجه داشته باشید که در طی این مدت دارو های تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کنید.

در طی این مدت پزشک برای شما آزمایش هایی را تجویز می کند که از این طریق بتوان مشخص کرد که آیا بدن شما قلب را پس زده است یا خیر.

از دیگر نکات مرقبتی بعد از پیوند قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتما در خصوص تغذیه خود دقت کافی داشته باشید.
  • حتما ورزش های توصیه شده از سوی پزشک را به درستی انجام دهید.
  • از قرار گرفتن در محیط های خیلی شلوغ و پر سر و صدا خودداری کنید چرا که ممکن است برای قلب شما ضرر داشته باشد.
  • به هیچ عنوان نزدیک افرادی که سرما خوردگی دارند نروید.
  • مصرف سیگار برروی قلب شما مستقیما تاثیر می گذارد پس به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید.
مراقبت های بعد از جراحی پیوند قلب

توجه داشته باشید که بهبودی کامل بعد از عمل پیوند قلب در واقع یک پروسه زمان بر می باشد و ممکن است بهبودی کامل شما تا 6 ماه زمان ببرد.

بیشتر بخوانید: جراحی دریچه قلب مصنوعی

آیا پیوند قلب عوارض دارد؟

این جراحی به روش باز انجام داده می شود بنابراین ممکن است فرد بعد از عمل خود با عوارض و خطراتی مواجه شود که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • ایجاد عفونت
  • مرگ
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی

البته مراجعه به بهترین جراح قلب و رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل بروز چنین مشکلاتی را به صفر نزدیک می کند.

سوالات متداول

کلام آخر

همانطور که خواندید جراحی پیوند قلب در واقع آخرین راه حل برای درمان بیماری های قلبی محسوب می شود که خوشبختانه با پزشکان حاذقی که در این زمینه هستند نتایج حاصل از آن بسیار موفقیت آمیز خواهد بود و فرد بعد از عمل و گذراندن دوره نقاهت به زندگی عادی بر می گردد ولی در طی این مدت لازم است تا حتما تمامی توصیه های مراقبتی از سوی پزشک رعایت شوند.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

یک پاسخ
  1. سلام خدمت دکتر بزرگوار مادرم نارسایی شدید قلبی باef۱۰درصد هست ارومیه هستیم به ماگفتن بب ید واسه پیوند قلب ولی نوبت انتظار پیوند قلب میترسم به ما نرسه ایا قلب مصنوعی زودتر عمل میکنن.اگه عملش زودتر انجام میگیره هزینه عمل چقدر هست لطفا راهنمای کنید خیلی عجله داریم و فرصت کم داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *