دکتر امیرحسین جلالی

گرفتگی رگ های قلب و نشانه های آن

گرفتگی رگ‌ های قلب می‌تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض جبران‌ناپذیری را برای بدن به‌دنبال داشته باشد. زیرا قلب یکی از پراهمیت‌ترین و حساس‌ترین ارگان‌های بدن به شمار می‌آید، به همین دلیل، ضرورت دارد که با علائم این بیماری و همچنین علت‌های انسداد عروق قلب و راه‌های پیشگیری از آن را اطلاعات کاملی را کسب نمایید. بنابراین توصیه می‌شود که برای افزایش آگاهی خود در این زمینه مقاله فوق را تا انتها بخوانید.

گرفتگی رگ های قلب

گرفتگی رگ‌ های قلب چیست؟

Atherosclerosis یا همان گرفتگی عروق قلب یکی از متداول‌ترین بیماری‌های قلبی است که افراد زیادی همه ساله در سراسر دنیا به آن دچار می‌شوند. در این بیماری، سرخرگ‌های کرونری قلب و سرخرگ‌های بزرگ بدن به علت رسوب چربی در داخل آن مسدود خواهند شد.

این عامل سبب می‌شود تا فرایند خون‌رسانی و تأمین‌ مواد غذایی و اکسیژن برای دیگر اعضای بدن با مشکل رو‌ به‌ رو شود که نام دیگر آن coronary heart disease نام دارد.

علائم و نشانه‌های گرفتگی رگ‌ های قلب

شما می‌توانید با آگاهی از علائم و نشانه‌های گرفتگی رگ‌های قلب، به‌موقع متوجه این بیماری قلبی شده و درنهایت سریع‌تر و راحت‌تر تحت درمان قرار بگیرید. انسداد عروق قلب، علائم ویژه‌ای دارد به طوری که مشاهده هرکدام از آن‌ها، برای فرد مبتلا بسیار خطرناک است.

چند مورد از متداول‌ترین علائم گرفتگی رگ‌های قلب به شرح زیر است:

❇️ تپش قلب

افرادی که درگیر این بیماری هستند؛ گاهی تپش قلب خود را به صورتی اذیت‌کننده حس می‌کنند، گفتنی است که تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ‌های قلب، ممکن است که در حالت عادی و همچنین در هنگام فعالیت‌های بدنی مختصر یا شدید اتفاق بیفتد؛ بنابراین اگر در طی روز احساس تپش قلب نامنظم، شدید و اذیت‌کننده دارید بهتر است حتما به بهترین جراح قلب در تهران مراجعه نمایید.

❇️ تنگی نفس

هرچند تنگی نفس، یکی از نشانه‌های گرفتگی رگ‌های قلب محسوب می‌شود، اما هر نوع تنگی نفسی هم ناشی از این بیماری نیست. در صورتی که این مشکل با احساس درد در نواحی قفسه سینه همراه باشد (در صورتی که فرد در حالت عادی بوده و فعالیت بدنی شدید نداشته باشد) معمولا انسداد عروق قلبی رخ داده است.

❇️ حمله قلبی

اگر عروق کرونری به طور کامل مسدود شده باشند منجر به حمله قلبی می شود. نشانه‌ها و علائم این بیماری شامل فشار شدید یا درد در قسمت‌های قفسه سینه، درد بازو یا شانه، تعریق و تنگی نفس می شود.

❇️ خستگی

اگر قلب قادر نباشد که خون کافی را به هدف رفع نیازهای بدن، پمپاژ کند؛ اکسیژن به سلول‌های بدن شما نمی‌رسد. بروز چنین شرایطی می‌تواند سبب خستگی غیرطبیعی در بدن شود.

❇️ درد قفسه سینه

یکی از اصلی‌ترین علائم گرفتگی رگ‌های قلب، احساس درد و سوزش در قسمت‌های قفسه سینه است. زمانی که این درد را در بدن خود احساس کردید، بهتر است که با پزشک متخصص صحبت کنید همچنین این احتمال وجود دارد که درد و سوزش قفسه سینه به دیگر نواحی بدن نظیر گردن، دست‌ها، شکم یا پشت منتشر شود. گاهی اوقات نیز ممکن است این درد را در طی فعالیت‌های بدنی یا فشار روحی و روانی زیاد، تجربه کنید. درصورتی که از وجود این بیماری در بدن خود اطلاع دارید؛ در زمان احساس درد، استراحت کرده و قرص های تجویز شده از سوی پزشک را مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید: سکته قلبی از علل تا روش های درمان

مهم‌ترین علت گرفتگی رگ‌ های قلب

انسداد عروق قلب در گذر زمان اتفاق می‌افتد. عامل اصلی این عارضه، کاملا مشخص نیست ولی یکسری علل احتمالی برای آن در نظر گرفته شده است که شامل کلسترول زیاد بدن، فشارخون بالا، تری گلیسیرید، چاقی بیش از حد، کشیدن سیگار، عفونت و دیابت می شود؛ شایان ذکر است که این عارضه می‌تواند در هر سنی و برای هر فردی رخ بدهد.

پیشگیری از گرفتگی رگ‌ های قلب

موثرترین و بهترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری، داشتن سبک زندگی سالم و بهداشتی است. سبک زندگی شامل فعالیت ورزشی منظم، پرهیز از کشیدن سیگار، کنترل استرس و تغییر رژیم غذایی به سوی مصرف مواد غذایی با کمترین مقدار چربی و نمک می‌شود.

همچنین اگر سابقه بیماری قلبی، دیابت و فشارخون بالا دارید؛ توصیه می‌شود که به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا از این طریق بتوان از انسداد عروق قلبی پیشگیری کرد.

عوامل افزایش‌دهنده گرفتگی رگ‌ های قلب

تا به حال، علت و نحوه انسداد شریان‌های خونی، کاملا مشخص نیست ولی شیوه عملکرد این بیماری، واضح است، اما چرا در نواحی مختلف بدن، کلسترول، توده‌های چربی و مواد درگیر در جداره عروق، رسوب کرده و رگ را در گذر زمان مسدود می‌کند؟ این در واقع پرسشی است که تا به حال، جواب قطعی هنوز برای آن پیدا نشده است.

گرفتگی رگ‌های قلبی می‌تواند برای هر شخصی رخ دهد با این حال، طبق تحقیقات صورت گرفته، یکسری موارد می‌توانند ریسک ابتلا به آن را افزایش دهد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

🔴 بیشتر شدن سن

🔴 کشیدن سیگار

🔴 رژیم غذایی ناسالم و سرشار از چربی

🔴 نداشتن تحرک بدنی و ورزش

🔴 چاقی یا اضافه وزن

🔴 مصرف مداوم حجم بالایی از الکل

🔴 فشارخون بالا

🔴 کسترول بالا

🔴 دیابت

🔴 داشتن سابقه خانوادگی

قابل توجه است که تعدادی از عوامل نام برده شده، درمان قطعی ندارند اما رفع برخی مشکلات مثل کمبود تحرک بدنی و رژیم غذایی ناسالم، در کاهش ریسک ابتلا به بیماری گرفتگی عروق قلب نقش بسزایی دارد.

سوالات متداول

آیا گرفتگی رگ‌های قلب می‌تواند به طور خودبخودی رفع شود؟

در صورتی که این بیماری به علت واکنش طبیعی بدن به مشکلات زمینه‌ایی مانند استرس یا فعالیت جسمانی شدید باشد؛ می‌تواند به طور خودبخودی رفع شود.

آیا گرفتگی رگ‌های قلب می‌تواند عود کند؟

گرفتگی عروق قلب معمولاً با تشکیل یک توده چربی به نام ناحیه آتروماتوز شروع می‌شود. اگر این توده چربی بیشتر شده و رگ‌های قلب را کاملاً مسدود کند؛ ممکن است منجر به ایجاد یک حمله قلبی شود. به طوری که معمولاً با درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس و علائم دیگر همراه است، همچنین در صورتی که این بیماری درمان نشود پیشرفت کرده و سبب بلوک شدن رگ‌های قلبی و حمله قلبی می شود.

آیا ارتباطی بین گرفتگی رگ‌های قلب و بیماری‌های دیگر وجود دارد؟

بله- این عارضه ممکن است نشانگر وجود بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، چاقی و … باشد که عموماً روی عروق و قلب تأثیر گذاشته و منجر به گرفتگی رگ‌های قلب می شود.

کلام آخر

در این مقاله به گرفتگی رگ‌های قلبی اشاره کردیم اگر درگیر این بیماری هستید به هیچ عنوان نگران نشوید چرا که امروزه با پیشرفت علم پزشکی و روش‌های درمانی متعدد، بیماری گرفتگی عروق قلب به طور کامل قابل درمان می باشد. در صورتی که هریک از نشانه های نام برده این بیماری را داشتید هر چه سریع تر به  یک متخصص قلب و عروق با تجربه مراجعه نمایید.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *