دکتر امیرحسین جلالی

عمل آئورت قلب

عمل آئورت قلب از جراحی های بسیار حساس است که باید حتما توسط جراح با تجربه انجام شود و در غیر این صورت حتی خطر مرگ برای بیماران خواهد داشت. انجام این جراحی با شیوه های مختلفی امکان پذیر است که بسته به شرایط فرد انجام می‌شود. در این مقاله به طور کامل به خطرات انجام جراحی آئورت قلب پرداختیم و توضیح دادیم که برای چه افرادی انجام می‌گیرد. با ما همراه باشید تا در رابطه با این عمل اطلاعات مفیدی بدست آورید.

آشنایی با عمل آئورت قلب

دریچه آئورت قلب که بین بطن چپ و شریان آئورت قلب قرار دارد که عامل اصلی انتقال خون و اکسیژن رسانی بدن است. در برخی موارد دچار اختلال و مشکل می‌شود که این اختلال عملکرد گاهی به دلیل مشکلات مادرزادی و یا موارد دیگر می‌باشد. برای از بین بردن این عارضه و درمان دریچه آئورت از روش جراحی استفاده می‌شود. در این عمل با توجه به میزان آسیب و تشخیص پزشک ممکن است دریچه آئورت تعویض شود.

عمل آئورت قلب

چه زمانی عمل آئورت قلب برای فرد انجام می‌شود؟

افراد معمولا به دو دلیل که در ادامه بیان می‌کنیم نیاز به عمل آئورت پیدا می‌کنند. اختلال در عملکرد دریچه آئورت یا به دلیل نقص مادرزادی و یا ابتلا به برخی بیماری هایی مانند روماتیسم قلبی، اندوکاردیت عفونی، فشار خون بالا و یا تومور به وجود می‌آید.

  • تنگی دریچه آئورت: در این حالت به دلیل عدم توانایی در باز شدن کامل دریچه آئورت قلب و انسداد آن خون رسانی به بدن دچار اختلال شده با استفاده از عمل این نقص را که در برخی موارد با تقویت عضلات قلب بهبود می‌یابد درمان می‌شود. و در برخی موارد نیاز به تعویض دریچه آئورت وجود دارد.
  • نارسایی آئورت: این اختلال به دلیل گشادی دریچه آئورت به وجود می‌آید که به دلیل بسته نشدن کامل دریچه آئورت خون به عقب برگشت کرده و خون رسانی به صورت کامل انجام نمی‌شود. در این موارد با توجه به تشخیص پزشک دریچه آئورت تعویض می‌گردد.

به دلیل حساسیت این عمل جراحی توصیه می‌شود برای درمان دریچه آئورت و بیماری های قلبی به بهترین جراح و متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

جراحی آئورت قلب چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی آئورت قلب با توجه به نوع عارضه و شدت بیماری و با تشخیص پزشک به روش های مختلفی انجام می‌شود.

  1. روش جراحی قلب باز: در این روش قفسه سینه برش داده می‌شود و به پزشک به قلب دسترسی پیدا می‌کند. در زمان عمل جراحی با استفاده از دستگاه خون رسانی به اعضای بدن انجام شده و پزشک در این بازه زمانی با توجه به نیاز بیمار اقدام به تعویض دریچه آئورت و یا قرار گذاری استند در دیواره داخلی بطن چپ عمل درمان دریچه آئورت را انجام داده بعد از اتمام عمل شریان اصلی به قلب برای پمپاژ خون بخیه زده شده و بعد از اتمام عمل محل برش خورده بخیه زده می‌شود و بیمار به هوش آورده می‌شود.
  2. روش جراحی کم تهاجمی آندوواسکولار: در این روش درمانی که تحت بیهوشی انجام می‌شود. برشی کوچک بر روی ران ایجاد شده و کاتتر از طریق رگ اصلی به سمت قلب هدایت می‌شود. از طریق این لوله نازک استند در داخل قلب قرار داده می‌شوند.

نکات مهم قبل از انجام عمل آئورت قلب

قبل از انجام عمل آئورت پزشک متخصص نوع و شیوه عمل را برای بیمار بازگو خواهد کرد. و نکات مراقبتی که قبل از عمل باید انجام شود را توصیه می‌کند. رعایت این نکات باعث سرعت روند بهبودی و نتیجه بهتر عمل می‌شود.

  • در صورت مصرف داروی خاص پزشک خود را مطلع نمایید و در صورت نیاز مصرف این داروها را متوقف نمایید.
  • داروهای تجویزی پزشک را به صورت کامل مصرف نمایید.
  • در صورت ابتلا به بیماری خاصی و یا بیماری های زمینه ای مانند دیابت و … پزشک خود را مطلع نمایید.
  • در صورت حساسیت به داروی خاصی و یا داروهای بیهوشی به پزشک خود اطلاع دهید.

عمل آئورت قلب چه خطراتی دارد؟

عمل جراحی آئورت قلب مانند تمام عمل های جراحی ممکن است دارای عوارض و خطراتی برای افراد باشد در ادامه برخی از این عوارض را بیان می‌کنیم.

  • در این عمل جراحی احتمال خونریزی، لخته شدن خون در زمان عمل وجود دارد.
  • از دیگر موارد خطرناک در عمل دریچه آئورت بروز عفونت بعد از عمل به دلایل مختلف است که باید سریعا درمان شود.
  • آریتمی یا ریتم نامنظم ضربان قلب
  • خرابی مجدد و عملکرد ضعیف دریچه جایگزین
  • سکته و در برخی موارد مرگ بیمار

سوالات متداول

عمل آئورت قلب چند ساعت طول می‌کشد؟

مدت زمان جراحی دریچه آئورت با توجه به نوع عارضه و نوع عمل جراحی انتخابی برای افراد مختلف متفاوت است مدت زمان تعویض دریچه آئورت به صورت میانگین حدود 2 الی 4 ساعت به طول می‌انجامد.

بیماران عمل آئورت قلب حدودا چقدر عمر می‌کنند؟

طول عمر بیمارانی که عمل آئورت قلب انجام می‌دهند بسیار بیشتر از افرادی است که این عمل را انجام نداده اند. مدت زمان زندگی افراد به عوامل مختلفی مانند ورزش ، رژیم غذایی درست ، دوری از آلودگی و سبک زندگی درست و رعایت مراقبت های بعد از عمل آئورت قلب بستگی دارد.

اگر عمل آئورت قلب را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که بیمار این عمل را انجام ندهد دچار اختلال در خون رسانی و در نتیجه بروز عوارض جبران ناپذیری در بدن می‌شود که در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌گردد.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *