دکتر امیرحسین جلالی

جراحی بای پس قلب و انواع روش های آن

به وسیله جراحی بای پس قلب می تواند خون و اکسیژن بیشتری را به قلب منتقل کرد، علت اصلی وقوع چنین مشکلی زمانی است که پلاکت در داخل عروق قلبی تجمع یابند؛ زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد بیمار تنگی نفس، نامنظم بودن ضربان قلب، داشتن درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه می کند از همین رو انجام این جراحی می تواند مشکلات ایجاد شده را برطرف کند. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که به وسلیه انجام این جراحی می توان احتمال مرگ ناشی از وجود بیماری های قبلی را به نسبت کاهش داد.

جراحی بای پس قلب

جراحی بای پس قلب را چه زمانی انجام می دهند؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم زمانی که سایر روش های درمانی اثر بخشی نداشته باشند به منظور پیشگیری از بروز حمله قلبی لازم است تا این جراحی انجام داده شود در ادامه به مهم ترین دلایل انجام این جراحی اشاره خواهیم کرد:

  • گرفتگی و انسداد شریان اصلی قلب که باعث شده تا خون زیادی به قلب وارد شود.
  • داشتن مشکلاتی در عملکرد بطن چپ
  • گرفتگی های قلبی که حتی با انجام آنژیوپلاستی قلب هم درمان نشده است.
  • باریک شدن چند شریان اصلی قلب

البته باید اشاره کنیم که بعد از مراجعه به بهترین جراح قلب در تهران و معاینه کامل قلب تشخیص داده می شود که آیا انجام این جراحی برای شما مناسب خواهد بود یا خیر.

نحوه انجام جراحی بای پس قلب

در خصوص نحوه انجام این جراحی باید اشاره کنیم که در ابتدا لازم است تا بیمار تحت بی هوشی کامل قرار بگیرد نوع بی هوشی می تواند از طریق ماسک یا از راه تزریق باشد.

بعد از بی هوشی برشی برروی قفسه سینه ایجاد می شود، در این مرحله جراح می بایست ضربان قلب را با استفاده از دارو متوقف کند زمانی که این کار ها انجام داده شد لازم است تا دستگاه بای پس قلب روشن شود.

در مرحله بعدی باید رگ سالم از قفسه سینه، ساق پا و بازو ها برداشته شود، تا بتوان آن را به بالای شریان مسدود شده پیوند زد تا با این کار بتوان مسیر جدیدی را برای جریان خون به قلب ایجاد کرد. باید اشاره کنیم که در بعضی از مواقع ممکن است در صورت وجود انسداد های زیاد باید یک یا چند بای پس در طی انجام جراحی انجام داده شود.

در خصوص مدت زمان انجام این عمل نیز باید اشاره کنیم که بستگی زیادی به تعداد رگ های مسدود شده دارد ولی در حالت کلی بین 3 الی 6 ساعت زمان می برد.

انواع روش های مختلف جراحی بای پس قلب

بسته به شرایط ممکن است این عمل به شکل کاملا متفاوت انجام داده شود که از انواع مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی خارج از پمپ

در این روش ضربان قلب بیمار به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد و همین موضوع باعث می شود تا نیازی به دستگاه قلبی ریوی در حین انجام جراحی نباشد و از طریق تجهیزات ویژه بخش آن را ثابت نگه داشت. توجه داشته باشید که انجام این روش چالش های بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت از همین رو می توان گفت گزینه مناسبی محسوب نمی شود.

جراحی کم تهاجمی

به منظور انجام این روش لازم است تا در ابتدا برش بسیار کوچکی در ناحیه قفسه سینه ایجاد شود، جراح برای انجام عمل از تصویر برداری های ویدیویی و دستگاه روباتیک عمل را خواهد داد.  

قبل از جراحی بای پس قلب

بعد از داشتن مشاوره با بهترین جراح قلب در تهران لازم است تا حتما از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید علاوه بر آن داروهای تجویز شده از سوی پزشک را به وقع مصرف نمایید، توجه داشته باشید اگر مبتلا به بیماری آسم هستید، مشکلات خونریزی دارید یا هر بیماری دیگری لازم است تا حتما پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

در انتها شب قبل از عمل خود از خوردن غذا و نوشیدنی پرهیز کنید، همچنین لازم است تا در روز جراحی یک نفر را به عنوان همراه کنار خود داشته باشید.

نتایج طولانی مدت عمل بای پس قلب

خیلی از افراد بعد از عمل خود احساس تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه و … را دیگر تجربه نخواهند کرد، ولی برای اینکه نتایج حاصل از عمل طولانی مدت باشد انجام کارهای زیر توصیه می شود:

  • سیگار کشیدن بعد از عمل ممنوع است.
  • در مصرف غذاهای خود دقت کافی داشته باشید و به هیچ عنوان نمک، قند و چربی های اشباع را مصرف نکنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • از استرس و تنش دوری کنید.
  • به خواب خود دقت داشته باشید یعنی شب ها حداقل 7 الی 9 ساعت بخوابید.
  • ورزش کردن را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتما در طول روز 30 دقیقه این کار را انجام دهید.
  • فشار خون، دیایت یا در صورت داشتن کلسترول آن را کنترل کنید.
نتایج طولانی مدت عمل بای پس قلب

سوالات متداول

کلام آخر

جراحی بای پس قلب در واقع به نوعی جراحی قلب باز محسوب می شود که از طریق آن می توان شریان های مسدود شده نزدیک قلب را به حالت اولیه باز گرداند تا مسیر جریان خون به قلب به درستی باشد. در خصوص مدت زمان انجام عمل باید اشار کنیم که بستگی به تعداد رگ های مسدود شده قلب دارد ولی در حالت کلی بین 3 الی 6 ساعت زمان می برد در انتها بعد از عمل خود لازم است تا تمامی نکات مراقبتی را به درستی رعایت کنید.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *