دکتر امیرحسین جلالی

تاثیر کلسترول بر قلب

تاثیر کلسترول بر قلب به طور گسترده توسط متخصصان پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است. هرچند که کلسترول ماده‌ای است که برای عملکرد صحیح بدن لازم است با این حال، مقادیر بیش از حد در خون، می تواند تاثیر منفی بر قلب داشته باشد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تاثیر کلسترول بر قلب کسب کنید.

ارتباط کلسترول با بیماری قلبی

افرادی که سطح کلسترول بالاتری دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی باشند. جریان بیش از حد کلسترول بد یا LDL در خون فرد باعث ایجاد پلاکت هایی می‌شود که راه جریان خون را می‌ بندند. این انسداد می تواند جریان خون را به قلب فرد را کاهش دهد. با گذشت زمان، این می تواند باعث آنژین و حمله قلبی شود. پس همانطور که مشاهده کردید اثر کلسترول بر قلب می‌تواند در صورت کنترل نشدن، خیلی بد و حتی شدید باشد.

تاثیر کلسترول بر خون

کلسترول بالا چه تاثیری بر قلب دارد؟

کلسترول بالا با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد. کلسترول بالا بسته به انسداد رگ های خونی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بنابراین ممکن است تاثیر کلسترول بر قلب موجب یک مشکل بسیار بزرگ شود. در ادامه به اثر کلسترول بر قلب می‌پردازیم.

1. آترواسکلروز

اگر سطح کلسترول خون در رگ ها زیاد شود، باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود و حتی رگ های کرونری که مخصوص تغذیه رسانی به قلب هستند را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این وضعیت باعث باریک شدن رگ ها، محدود شدن جریان خون به قلب و افزایش خطر بیماری قلبی می شود.

2. لخته شدن خون

یکی دیگر از تاثیر کلسترول بر قلب لخته شدن خون است. کلسترول بالا می تواند خطر تشکیل لخته های خون را در رگ ها افزایش دهد که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته قلبی شود. این لخته های خونی می توانند جریان خون به قلب را مسدود کرده و به عضله قلب آسیب وارد کنند.

3. التهاب

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی بدن شما به یک بیماری یا آسیب است. تجمع کلسترول و سایر مواد در شریان‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد یک پاسخ التهابی شود.

چگونه از تاثیر کلسترول بر قلب پیشگیری کنیم؟

تغییراتی در سبک زندگی می تواند از تاثیر کلسترول بر قلب جلوگیری کند و حتی باعث کاهش سطح کلسترول شود.

1. داشتن یک رژیم غذایی خوب

برای کاهش اثر کلسترول بر قلب در وهله‌ی اول بهتر است مقدار استفاده از چربی های حیوانی را محدود کنید و از چربی های خوب در حد اعتدال استفاده کنید. چربی های اشباع شده، چربی ترانس، کربوهیدرات ها و کلسترول موجود در غذایی که می خورید باعث افزایش سطح کلسترول می شود. کاهش میزان چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قندها در رژیم غذایی به کاهش سطح کلسترول خون شما کمک می کند. استفاده از مقداری فیبر و استرول های گیاهی  در رژیم غذایی می تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند. همچنین تا حد امکان نمک استفاده شده در رژیم غذایی خود را کاهش دهید. و علاوه بر این موارد میوه ها، سبزیجات و غلات در رژیم خود جای دهید.

2. وزن خود را کاهش دهید

کاهش وزن و نگه داشتن آن در سطح طبیعی حفظ کمک به سزایی در کاهش بیماری های قلبی و کاهش کلسترول بد خون می‌ کند. اضافه وزن علاوه بر اینکه یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، می تواند کلسترول شما را نیز افزایش دهد. کاهش وزن می تواند به کاهش LDL، سطح تری گلیسیرید و همچنین افزایش HDL شما کمک کند.

3. ترک سیگار

استفاده از سیگار را کم کنید و یا حداقل استفاده آن را به حداقل برسانید. سیگار باعث افزایش چسبندگی کلسترول LDL (نوع بد) می شود و به دیواره شریان شما می چسبد و آنها را مسدود می کند. سیگار سطح کلسترول HDL  (نوع خوب) که معمولاً کلسترول را از دیواره سرخرگ ها دور می کند را کاهش می دهد.

4. مدیریت استرس

استرس خود را کنترل کنید و تا حد امکان از کارهایی که به شما استرس و هیجان مضاعف وارد می کند جلوگیری کنید. سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس طولانی مدت می تواند کلسترول را افزایش دهد. آدرنالین نیز ممکن است در اثر استرس و هیجان زیاد ترشح شود تا پاسخی را برای مقابله با استرس ایجاد کند. این پاسخ سپس باعث تحریک تری گلیسیرید می شود که می تواند سطح کلسترول بد را یعنی LDL را افزایش دهد.

5. ورزش

ورزش منظم می تواند کلسترول LDL را کاهش داده و کلسترول HDL را افزایش دهد. سعی کنید هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش نه تنها شما را شاداب تر می کند، بلکه با کاهش کلسترول باعث کاهش اثرات آن بر قلب می شود و از خطرات جدی قلب جلوگیری میکند.

کلسترول موجب سکته قلبی می‌شود؟

هرچند که تنها عامل سکته قلبی سطح کلسترول نیست، اما یکی از عوامل مهم در ایجاد این مشکل به شمار می رود. سطوح بالای کلسترول LDL و سطوح پایین کلسترول HDL می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی را افزایش دهد.

در نتیجه، در حالی که کلسترول به خودی خود مستقیماً باعث حمله قلبی نمی شود، سطوح بالای کلسترول می تواند به ایجاد بیماری قلبی کمک کند، که می تواند منجر به حمله قلبی شود. حفظ سطح کلسترول سالم از طریق تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم، مصرف دارو برای کاهش خطر بیماری قلبی و حملات قلبی مهم است. برای این بیماری حتما به بهترین جراح قلب و عروق مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

در نتیجه، درک تاثیر کلسترول بر قلب گام مهمی در کاهش خطر بیماری قلبی است. با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و مشورت با یک پزشک متخصص در این زمینه برای مدیریت سطح کلسترول، افراد می توانند کنترل سلامت قلب خود را در دست بگیرند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. دکتر امیرحسین جلالی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند و راهکار های درمان و کاهش تاثیر کلسترول بر قلب را به شما ارائه خواهد داد.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *