دکتر امیرحسین جلالی

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر قلب

تاثیر مشروبات الکلی بر قلب به قدری زیاد است که اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند منجر به بروز آسیب‌های بسیاری شده و زندگی فرد را با خطرات متعددی مواجه سازند. مشروبات الکلی از کالری بسیار زیادی برخوردار بوده و موجب افزایش ناگهانی انرژی بدن می‌شوند. علاوه بر آن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به افزایش وزن و دیابت شود. مواردی که خود ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. در این مقاله به عوارض مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرداخته و مشکلات ناشی از مصرف آن بر روی قلب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

عوارض مصرف الکل بر عملکرد قلب

مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد قلب تأثیر گذاشته و باعث بروز اختلال در روند طبیعی آن شوند. در بررسی اثر نوشیدنی الکلی بر روی قلب به موارد بسیار زیادی اشاره می‌شود؛ اما در این میان برخی از عوارض شایع بوده و در افراد بیشتری به چشم می‌خورد. از جمله شایع‌‌ترین عوارض مصرف الکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش فشار خون
  2. افزایش چربی خون
  3. آریتمی قلب
تاثیر مشروب بر قلب

مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود که با نام تاکیکاردی نیز شناخته می‌شود. این موضوع به نوبه خود باعث افزایش غیرعادی انقباض حفره‌های دهلیزی شده و تنگی نفس را برای فرد به همراه خواهد داشت. در بدترین شرایط، این مورد می‌تواند منجر به ایجاد حمله قلبی و یا سکته مغزی در فرد شده و زندگی او را با خطر مواجه سازد.

مشکلات قلبی ناشی از مصرف نوشیدنی های الکلی

تاثیر مشروبات الکلی بر قلب می‌تواند بسیار مخرب و منفی باشد و سلامت فرد را با مشکلات متعددی مواجه سازد. در این بخش سعی داریم برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که در پی مصرف نوشیدنی‌های الکلی ایجاد می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم. آگاهی در مورد این مشکلات می‌تواند منجر به کمک شایانی در ترک مصرف این نوشیدنی‌های شود.

چربی دور قلب

ایجاد بافت چربی در اطراف ماهیچه قلب می‌تواند یکی از مهم‌ترین تأثیرات مصرف الکل بر ساختار این اندام باشد. مصرف بی‌رویه الکل باعث تشکیل بافت چربی در اطراف قلب و احاطه آن می‌شود. این بافت چربی با گذشت زمان رشد کرده و قسمت‌های بیشتری از ماهیچه قلب را احاطه می‌کند. در نتیجه، فشار مضاعفی بر ماهیچه قلب وارد شده و خون‌رسانی در بدن فرد با مشکل مواجه می‌شود. این فشار می‌تواند بر عملکرد قلب تاثیر گذاشته و سرانجام منجر به ایست قلبی شود.

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یکی از بیماری‌های رایج قلبی است که که از شیوع قابل توجهی در میان مردم برخوردار است. این بیماری قلبی مربوط به میوکاردیوم یا همان عضله خارجی دیواره قلب بوده و این قسمت از قلب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. از آنجایی که عمده توانایی ماهیچه قلب جهت منقبض شدن توسط میوکاردیوم تأمین می‌شود؛ بیماری کاردیومیوپاتی می‌تواند انقباض قلب و خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن را با مشکل جدی مواجه سازد.

به بیان ساده، کاردیومیوپاتی منجر به التهاب و بزرگ شدن عضله‌های دیواره قلب می‌شود؛ موضوعی که آن را با عنوان ضخیم شدن دیواره قلب نیز می‌شناسیم. در این شرایط، ماهیچه قلب بخش عمده‌ای از توانایی انقباض خود را از دست می‌دهد و در نتیجه آن نارسایی احتقانی ایجاد می‌شود. این اثر مشروب بر قلب را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی دانست که افراد الکلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیبریلاسیون دهلیزی

همانطور که می‌دانید ماهیچه قلب از چهار حفره تشکیل شده است که دو حفره بالایی آن دهلیز نام دارند. سیستم الکتریکی و ضربان‌ساز قلب باعث ایجاد هماهنگی میان این دو دهلیز شده و در نتیجه پمپاژ خون با نظم خاصی صورت می‌گیرد. در برخی موارد اثر نوشیدنی الکلی برای قلب می‌تواند دهلیزها و سیستم الکتریکی و ضربان‌ساز را مورد هدف قرار دهد. موضوعی که منجر به اختلال در این سیستم‌ها و بروز ناهمانگی در عملکرد قلب می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت بروز فیبریلاسیون دهلیزی امکان تشکیل لخته در دهلیز وجود دارند. این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی متعددی شده و حتی سکته قلبی را برای فرد به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، با تشکیل لخته در دهلیز، امکان خروج آن از دهلیز و جابه‌جایی بین اندام‌های دیگر نیز وجود دارد و می‌تواند منجر به مشکلات دیگری همچون سکته مغزی شود.

حملات قلبی

حملات قلبی یا همان سکته قلبی را می‌توان بارزترین تاثیر مشروبات الکلی بر قلب دانست. مصرف بی‌رویه و زیاد مشروبات الکلی می‌تواند منجر به آسیب عضله قلب و عروق کرونری شود. دو بخش مهم که آسیب به آن‌ها احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در هنگام بروز سکته قلبی، گاها جریان خون برای مدتی در بدن فرد متوقف می‌شود و این موضوع حیات فرد را با خطر مواجه می‌سازد. در صورتی که توقف جریان خون شدید باشد می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تاثیر مشروبات الکلی بر قلب را نادیده نگرفته و نسبت به این موضوع دیدگاه مناسبی را اتخاذ کنید.

آریتمی

آریتمی قلب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است که می‌تواند در اثر تأثیر مشروبات الکلی بروز کند. این بیماری در واقع وجود بی‌نظمی در عملکرد قلب و پمپاژ خون است. مشکلی جامع و کلی که خود می تواند منجر به مشکلات و خطرات متعددی برای فرد شود. مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و یا کاهش آن شده و فشار مضاعفی را بر قلب فرد وارد کند. در نتیجه ممکن است فرد با علائمی همچون، تنگی نفس، تپش قلب و… مواجه شود. تجمع این مشکلات می‌تواند به مرور زمان منجر به سکته قلبی و یا مغزی شده و حیات فرد را تهدید کند.

نتیجه‌گیری

تاثیر مشروبات الکلی بر قلب می‌تواند بسیار گسترده بوده و منجر به مشکلات قلبی و عروقی متعددی شود. از آنجا که قلب یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن محسوب می‌شود و نقش مهمی در خون‌رسانی به سایر بخش‌های بدن دارد، توصیه می‌کنیم که در حفظ سلامت آن کوشا باشید و از تأثیرات مخرب الکل بر روی آن غافل نشوید. در صورتی که دچار مصرف بی‌رویه و زیاد نوشیدنی‌های الکلی بوده و با مشکلات قلبی که در بالا ذکر کردیم مواجه هستید، بهتر است که با یک پزشک قلب و عروق باتجربه همچون، دکتر امیر حسین جلالی مشورت کرده و از خدمات وی بهره‌مند شوید.

دکتر امیرحسین جلالی

دکتر امیرحسین جلالی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
فلوشیپ جراحی بیماری های مادرزادی قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *